Thursday, April 01, 2010

Tidur dan kelebihannya

Pukul berapa anda selalu tidur di waktu malam? Awalkah? Atau lewat? Kalau anda tanya saya, secara normal, saya tidur paling awal dalam pukul 11. Awal ke? Ada orang yang tidur lagi awal dari ini la. Pukul 10 dah tidur. Mungkin disebabkan terlalu penat atau orang itu tak ada assignments, projek dan kerja untuk disiapkan. Kalau saya ada kerja nak dibuat, paling lambat tidur dalam pukul 2 atau 3. Pernah juga pukul 5 atau 6 baru tidur. Walaupun dah pagi tapi tidur mesti didapatkan! TIDUR ITU EMAS! Ceh, pepatah baru. Tapi betul apa. Tadi buat kajian sikit tentang kelebihan tidur. Google it la kan. Jom tengok!

ni sumber dari Berita Harian

Tidur kurang dari enam jam setiap malam menggandakan risiko menghidap masalah kesihatan yang dikaitkan dengan penyakit jantung. Penyakit jantung??? Bahayanya! Takutnya! Tak nak!!

Kekurangan tidur didapati meningkatkan risiko sindrom metabolik, set gejala termasuk paras kolesterol tinggi, peningkatan tekanan darah, ukuran pinggang yang besar dan masalah mengawal paras gula dalam darah. Ukuran pinggang yang besar...paling penting harus dijauhi. HAHA. Yang lain pun harus dielakkan juga.

Sindrom itu dianggap sebagai amaran awal diabetes dan sakit jantung serta boleh ditangani dengan mengamalkan gaya hidup sihat dan pengambilan ubat.
Bersenamlah anda sebelum anda disenamkan

Minggu ini (tak tahulah minggu bila ni), saintis melaporkan kadar kematian akibat sakit jantung di kalangan wanita muda berkemungkinan meningkat selepas menjunam mendadak selama beberapa dekad.
Doktor berkata, generasi wanita meletakkan kesihatan mereka dalam risiko dengan berterusan merokok, makan berlebihan dan tidak melakukan senaman. (hah, baca tu!)


Sakit jantung membunuh 105,000 orang di Britain setiap tahun dan 2.6 juta orang diketahui hidup dengan mengalami keadaan itu. Penyelidik Fakulti Perubatan Universiti Pittsburgh mendapati tempoh tidur turut ada kaitan dengan sakit jantung.

Dalam satu kajian lain pula, penyelidik di Fakulti Perubatan Warwick di Coventry didapati kekurangan tidur meningkatkan kemungkinan menjadi obes.
Kedua-dua kajian disiarkan dalam jurnal Sleep. Masalah kurang tidur memberi kesan kepada keseimbangan hormon yang mengawal selera dan berasa kenyang selepas makan.

Kesimpulannya rakan-rakan sekalian, tidurlah. Kalau korang tak nak jadi obes dan ada penyakit-penyakit yang mengerikan seperti di atas, tidurlah lebih sikit. Lebih afdal dalam 6/7/8 jam sehari.

JOM TIDUR!!!! Mana tahu, nanti ada prince charming yang handsome yang kejutkan korang......

haha.
Sia
pkan kerja dulu baru tidur okeh...zzz

2 comments:

  1. hah. lagi awal! keh3...bagus2..tapi tido lebih2 pun tak berapa elok kot. Cuba google it

    ReplyDelete

Do you have something to say?