Thursday, May 27, 2010

Pembuatan Jeans di Kilang

Semalam saya tonton Discovery Channel, program 'How Do They Do It?'. Tertarik nak tonton kerana ditunjukkan proses pembuatan seluar Jeans di kilang membuat seluar Jeans.


Ini bukan Jeans saya.


Saya tak tengok dari mula, maka saya tak tahu secara mendalam sangatlah macam mana mereka buat. Tapi dapat jugalah belajar sesuatu yang baru tentang Jeans. Selama ni setakat pakai je, tapi tak tahu Jeans tu macam mana dibuat. Sekarang dah tahu sikit-sikit.

Kalau anda semua perasan, tengok kat seluar Jeans anda, ye, kalau anda pakai sekarang, sila tengok, seluar tu tak sepenuhnya berwarna biru kan? Kalau warna hitam, tak sepenuhnya hitam kan? Rupa-rupanya seluar jeans dibuat dengan menyelang-nyelikan tiga benang biru dengan satu benang putih. Baru saya tahu!!


Lepas seluar tu dah siap jadi bentuk seluar (mesin digunakan untuk ukur dan buat pattern jeans. lepas tu dipotong dan dijahit), seluar-seluar tu dibasuh dengan batu dari gunung berapi tak silapnya. Supaya jadi lebih keras????? Semestinya guna mesin, berani nak guna tangan????

Pekerja menjahit jeans.


Kemudian, pengeluar jeans di kilang tu ada cakap, sekarang trend ramai orang yang suka guna jeans yang nampak lusuh dan lama. Untuk menampakkan dan menambahkan unsur kelusuhan pada seluar tu, seluar tu digosok dengan kasar supaya nampak macam lama. Hasilnya memang nampak macam seluar yang terpakai tapi hakikatnya itu seluar baru.

Untuk menghasilkan kesan garis-garis bergaris pada seluar, laser digunakan.Seluar yang nampak sedikit lusuh lepas dah digosok dengan kasar serta ada garis-garis yang style di bahagian atasnya.


Sekian laporan dari saya.
p/s: Bilalah nak beli seluar jeans baru...?? heheh.

2 comments:

Do you have something to say?