Tuesday, July 12, 2011

Diari pemandu yang tak-berapa-baru #1

Hari ini aku bertekad nak berlatih memandu betul-betul. Hari ini tak ada orang yang  teman aku kat sebelah untuk komen dan bagi pendapat dan cadangan nak buat apa masa memandu. Hari ini aku bawa kereta seorang diri. Solo~ ya. Hari pertama yang lepas, aku tak ingat hari apa, ada kakakku duduk kat sebelah. Kalau ada orang kat sebelah aku yang lebih terror memandu dari aku, aku akan lebih nervous nak bawak kereta. Tak tahu kenapa begini. Yelah, aku tak terror, lepas tu ada orang terror kat sebelah yang tengok kau memandu, mestilah cuak sikit kan. Lepas tu asyik nak buat salah masa memandu. Tak best betul. 


Pagi tadi, lepas isi perut yang kosong dengan koko krunch dan kerepek pisang segenggam dua, aku pun mencapai kunci kereta atas almari dan menuju ke kereta. Berdasarkan panduan kakakku hari pertama haritu, aku dah tak berapa kekok nak bukak lock kat stereng dan gear. hehe. Adalah sedikit pencapaian di situ. Aku pun start enjin dan memandu. Perasaan bawak kereta seorang diri rasa lain. Bebas. haha! Nak-nak ada lagu SHINee peneman di tempat duduk sebelah. Kira SHINee teman aku bawak keretalah. hehe! Best! Siap nyanyi-nyanyi lagi. Rasa lebih yakin. Yay!

Good job!


Sesi kedua bawa kereta, aku bawak kereta dalam jam 3.30 lebih macam tu. Panas gila kat luar! Matahari memancar tanpa segan silu. Sebelum masuk kereta, aku sibuk cari lesen aku dalam rumah. Puas cari. Tak jumpa-jumpa. 

Petanda sesuatu yg tak best akan terjadikah?

Rupa-rupanya lesen aku dalam kereta. Lupa nak bawak keluar pagi tadi la tu. Aku pun masuk kereta, start enjin, letak gear R. Nak reverse dari posisi parking rumah aku tu. Punyalah aku reverse, forward, reverse forward, tak keluaar-keluar pulak kereta tu dari tempat sempit depan rumah aku tu. Matahari memang tak bagi chance. Menitik-nitik peluh aku. Aku rasa mesti Mak/adik aku nampak aku terhegeh-hegeh tak lepas-lepas dari parking (gelakkan diri sendiri). Adik aku pun tolong bagi instructions nak keluar dari situ. Peh. Memang mencabar. Adoi. Afiq. Tu baru depan rumah. Belum kat highway lagi. >.<


Perkara ni membuatkan aku rasa nak bawak kereta kat jalan lurus yang tak ada kena belok-belok, takde roundabout, takde lubang-lubang, takde tahi, takde halangan dan rintangan. Aku nak bawak kereta lurus je. Tak payah susah-susah nak gelabah-gelabah. Serius. Sebab bawak kereta di jalan lurus tak ada banyak sangat dugaannya. Ada dugaan, tapi kurang dari jalan yang tak lurus. 


Tapi.............



Jadi aku akan terus berusaha. Yakin boleh!

No comments:

Post a Comment

Do you have something to say?