Thursday, August 04, 2011

Butter Golden Churn haram

Semalam tengok berita kat TV lepas berbuka. Biasanya saya takdelah berminat sangat nak tengok berita, melainkan kalau ada perkara yang ada mengena dengan saya atau ada perkara yang saya minat. Tapi malam tadi ternampak satu brand mentega yang pernah saya tengok Mak saya guna untuk buat kek dipapar di kaca TV. 

mentega ini. Golden Churn, biasa diguna untuk buat kek kukus yang sedap, bak kata Mak.


Kenapa butter ni masuk berita? 
Rupanya nak war-warkan butter ni ada unsur babi dalam isi kandungannya! Dan maka dengan itu, butter ni disahkan HARAM!
Mak saya in-denial masa mula-mula dapat tahu. Mak cakap beliau guna butter ini untuk buat kek kukus since  FOREVER! Maksudnya, dah lama Mak saya guna butter ni, sebelum saya lahir lagi (agaknya lah)


Lantas saya berkejar pergi dapur dengan Mak dan bukak peti ais, nak tengok ada simpanan butter ni ke tak. Tak ada. yang ada buttercup. Fuh.. 

Memang kesian la siapa-siapa yang dah beli butter ni banyak-banyak, especially kedai kek dan suri-rumah yang nak buat kuih raya tahun ni. Terpaksalah tukar guna butter lain. Barang-barang yang pernah digunakan bersama butter ni pulak nak kena samak. 

Oh my, aku dah termakan makanan unsur babi tanpa aku sedari T.T 

Yang musykilnya, kenapa semalam baru announce jumpa unsur babi dalam margerin tu? Mak saya dah guna margerin tu dah lama. Dulu tak ada orang check ke apa yang ada dalam margerin tu? 

Tiba-tiba rasa ragu-ragu nak makan kek yang beli kat kedai T.T

No comments:

Post a Comment

Do you have something to say?