Monday, August 01, 2011

Terawih

Malam tadi aku dan seisi keluarga (lengkap 6 orang!) mengerjakan solat terawih di sebuah masjid berdekatan rumahku. Sebelum kami buat keputusan untuk solat di situ, kami bincang-bincang dulu nak solat di mana. Ada beberapa pilihan. Di surau, di masjid etc. Sebut pasal masjid tu, Mak membuka cerita. Aku pun tahu juga cerita tu, tapi aku, biasalah, asyik terlupa. Lambat pick up. Lambat proses memori. Haha. Mak cakap, dulu masa solat situ, di bahagian solat muslimah, punyalah panas. Bahagian solat muslimah di tingkat atas biasanya. Di situlah destinasi kami biasanya. Aku pernah sekali dua atau kurang seminggu je solat di situ sebab empat tahun lalu aku berpuasa di Melaka. Empat tahun aku berpuasa di perantauan. Kali ni aku pulang ke tanah air. Ehek. Nak bagitahu jugak, akhirnya lepas empat tahun, aku kembali bersahur, berpuasa berterawih HARI PERTAMA di rumah!! Alhamdulillah. Sangat suka okay! ^.^ *tiba-tiba rasa macam cepat betul empat tahun berlalu*

Aku masih ingat..walaupun ingatan tak berapa nak clear..keadaan di tempat solat muslimah tingkat atas masjid tu. Panas. Dan keadaannya masih sama setahun kemudian. Masih panas. Berkuap. Masuk-masuk je, berjalan setapak dua, dah rasa berkuap. Wap panas mencium tubuh. Mula-mula ambil port bawah kipas, tapi masa solat nak kena rapatkan saf, maka tak dapat duduk bawah kipas. Peluh mula menitik2 macam hujan lebat. Aku ni dahlah tak boleh peluh sikit. Badan sensitif. 

aku tahu, neraka lagi panas. Dan aku tahu panas kat situ sikit je kalau nak compare dengan panas neraka. Takutnya aku. Panas ni pun aku dah membebel-bebel. T.T Bila teringat tu, aku cuba bertahan solat dalam peluh dan tidak selesa. Berjaya. Tapi jiwa tak tenteram. Aku fikir, aku harap bila masjid ni dapat banyak derma, boleh pasang air-cond banyak-banyak kat situ. Serius itu perlu. Aku yakin bukan aku sorang yang rasa begitu.


Solat di tempat yang selesa lebih mudah khusyuk, bukan?



btw.. pakcik yang umum tarikh puasa dah tukar orang! Dia cakap lebih laju. Hehe.

No comments:

Post a Comment

Do you have something to say?