Thursday, March 25, 2010

Bila Sakit Kepala Melanda Diri...dan cara mengharunginya


Kesakitan kepala itu tiba petang semalam semasa sedang tunggu bas di perhentian bas dalam kampus untuk pulang ke hostel. Tanpa disangka-sangka, sakit kepala itu berlarutan ke malam hari, di mana saya sepatutnya mengulangkaji untuk lab test esok harinya.

Saya yakin anda semua pasti pernah mengalami sakit kepala bukan..? Apa yang anda lakukan bila anda sakit kepala? Apa pula yang saya lakukan? Mari kita lihat jika apa yang saya lakukan dapat diaplikasikan dalam hidup anda juga.....bila anda sakit kepala..dan bila anda terlupa beli panadol.

1. Memicit-micit dan mengurut-urut kepala dengan tangan. Sangat nikmat rasanya. Lagi nikmat kalau ada orang yang tolong picitkan.

2. Berbaring dan bergolek-golek di atas katil umpama ikan yang baru lepas kena tangkap dan diletak dalam besen. Sambil picit-picit kepala lagi. Nak mengerang-ngerang pun boleh.

3. Mandi. Basahkan kepala. Picit-picit lagi kepala.

4. Sambung sesi mengerang di atas katil sambil picit-picit kepala.

5. Oh. lupa. Sapu minyak cap kapak di dahi sambil urut-urut.

6. Tengok program "Spontan" yang baru ambil dari kawan dengan harapan bila dah gelak macam orang gila nanti sakit kepala hilang. Sekejap je keberkesanannya. Sakit kepala balik lepas habis tengok.

7. Memandangkan esok ada lab test gagahi jua untuk baca buku sambil tangan tak lepas urut-urut kepala. Melihatkan kepada perkataan-perkataan AI yang agak "complicated" menambahkan sakit kepala.

8. Tak jadi baca buku. Kembali ke katil untuk melayan sakit.

9. Dah tak dapat tahan lagi. Pergi tanya kawan2 siapa ada panadol actifast. Orang yang ke-5 akhirnya ada panadol walaupun bukan actifast.

10. Makan panadol. Lega sikit. sakit beransur-ansur hilang.

11. Tidur.

Saya kena sakit kepala sebab cuaca sangat panas hari itu. Tak tahan. Malam itu memang sungguh menyeksakan. Kena sakit kepala pada masa yang kritikal untuk baca buku untuk lab test. Ditambah pula dengan tiba2 blackout. Apa lagi...Panas la. Gelap pun nak baca buku macam mana? Hebat betul dugaan.

Moral of the story: Sediakan payung sebelum hujan aka sediakan panadol sebelum sakit kepala.


2 comments:

Do you have something to say?