Sunday, April 04, 2010

Saya nak jadi hacker yang beretika!



Pernah dengar perkataan hacker sebelum ni? Kalau pernah dengar bagus. Tak pernah dengar? Penggodam pernah dengar? Penggodam == Hacker. Itu je yang saya dapat bantu. Membantu ke? Nak tahu lebih lanjut tanya Mr. Google. Tak pun korang pergilah cari filem The Matrix. Neo tu hacker. Tapi saya sebenarnya dah tak ingat sangat jalan cerita The Matrix tu. =_= Tunggu Astro tayang balik cerita tu la.

OK, baiklah munkin say
a boleh terangkan sikit-sikit tentang hacker ni. Saya pun baru belajar je benda ni. Pertama kali saya dengar perkataan hacker ini ialah semasa menonton filem The Matrix. Best woh cerita tu. Dahlah Keanu Reeves tu handsome. =) . Masa tu sekadar tengok je. Tak faham apa-apa pun fasal hacker, hacking, hack ni. Lebih-lebih lagi masa tu memang rabun IT hehehe. Rabun, bukan buta. Adalah tahu sikit-sikit fasal komputer. Masa tu yang penting kena tahu nak tekan button mana untuk main game. Hehe.

Sekarang ni semenjak jadi pe
lajar Sains Komputer, pengetahuan tentang komputer dah semakin bertambah. Nak-nak jurusan Rangkaian Komputer pulak tu,berkaitan tentang Internet, rangkaian dan lain-lain (nak cakap satu-satu ada yang tak faham nanti =b).

Semalam pelajar-pelajar yang ambil subjek Internet Technology diwajibakan menghadiri Seminar Internet Technology. Ada empat penceramah yang berceramah. Penceramah pertama bercerita tentang "The Art of Ethical Hacking". Ya, Seni dalam Penggodam beretika. Eh betul ke aku translate nih? Aihh... Seni untuk Penggodam Beretika. Macam pelik je bunyinya.
Hm. Takpelah. Kita sambung. Daripada ceramah beliau yang sangat menarik dan tertarik, saya dapat tahu bahawa sebenarnya semasa di awal kewujudannya, aktiviti hacking ini bukanlah benda yang tak elok dilakukan. Dolu-dolu hackers ni menge-hack untuk share resource dan buat benda-benda berfaedah je dengan kawan-kawan mereka. Tak ada niat pun di hati mereka nak curi maklumat orang lain ke dan buat benda-benda tak senonoh. Hackers ni baik sebenarnya. Kemudian pada suatu hari, imej baik hackers berubah apabila Hollywood buat filem tentang hackers (bukan The Matrix). Dalam filem ini hackers digambarkan sebagai orang jahat sebab menggunakan kemahiran hacking yang mereka ada untuk buat perkara-perkara tak elok. Semenjak tu semua orang pandang serong dengan hackers disebabkan filem tu dah beri tanggapan buruk terhadap hackers sekalian. Kecewa saya mendengar cerita yang penceramah tu sampaikan. Kesian kat hacker-hacker yang tak ada niat jahat. Huhu...

Antara perkara-perkara yang hackers boleh buat ialah
phishing (buat satu laman web yang menyerupai laman web sebenar untuk curi maklumat pengguna). Kalau Data Theft pulak hacker tu boleh jadi man in the middle yang boleh intercept username and password. Lepas tu ada pulak software key-stroke logging yang boleh baca satu-satu apa yang pengguna komputer taip di komputer, macam username and password. Bahayanya!! Banyak lagi sebenarnya jenis-jenis serangan hackers ni tapi nanti kalau saya tulis semua nanti ada orang yang takut nak guna komputer. Tak pelah. Saya masih mahu anda menggunakan teknologi ini. =)
Apa yang pasti, antara perkara yang paling berharga bagi anda di dunia cyber ini ialah USERNAME dan PASSWORD. Kalau ada orang tahu dua benda ni dan masuk ke akaun anda, terutama akaun bank, habislah mata anda nanti bertukar warna.

TIPS USERNAME & PASSWORD

-Jangan beritahu USERNAME dan PASSWORD anda kepada sesiapa pun. Sekarang ni bukan semua orang boleh percaya. Kucing anda tu pun, muka je innocent dan comel. (tak de kena mengena)

-Buat USERNAME & PASSWORD yang susah orang nak teka. Contohnya: USERNAME: U$3rName, PASSWORD: uSErN4m3

-Kalau nak password yang nak menyusahkan hidup hacker untuk teka, buat password yang ada huruf besar, huruf kecil, nombor, simbol dan lebih daripada 8 karakter. Contoh: Ta45KD%$A4at88?23. Lebih panjang dan complicated lebih elok. HUH. Selamat menghafalnya.


-Saya tahu ada orang yang susah nak ingat USERNAME & PASSWORD mereka. Nak-nak password yang lengkap ada semua. Tapi janganlah sampai nak LETAK USERNAME & PASSWORD MERATA-RATA DAN DI TEMPAT AWAM YANG ORANG BOLEH TENGOK. Ada pulak pergi tulis ka kertas pastu pergi tampal kat peti sejuk. Adoi. Tak payah jadi hacker pun boleh masuk akaun kau. Sila simpan USERNAME & PASSWORD anda di tempat yang selamat.


-Tukar password selalu. Ni saya ada sedikit confession. Agak susah untuk diimplementasi dalam hidup saya. Saya dah ada terlalu banyak USERNAME & PASSWORD dalam otak saya. Dah la lain-lain untuk akaun lain-lain. Kalau selalu tukar nanti tak ingat. huh. Sila jangan contohi saya.

OK. Panjang pulak entry hari ni. Nak kena buat report untuk Seminar semalam pulak ni. OK, Selamat menjaga USERNAME & PASSWORD anda!!!

5 comments:

  1. wah! bagus! ko boleh jadi hacker yang bertauliah!!

    ReplyDelete
  2. Faris Danial: hehe.. doakan saya

    cik EPAL: silakan. Tapi kena ingat la ye =)

    ReplyDelete
  3. Erk.. Yang jadi hacker tu selalunya melanggar etika.. Itu la yang jadi masalah sekarang ni..

    ReplyDelete
  4. hacker yang menyalahgunakan pengetahuan..ish3..

    ReplyDelete

Do you have something to say?