Sunday, March 06, 2011

Bila rasa mengantuk dan lapar bersatu

Ni ada satu cerita nak cerita. Pada suatu hari yang di mana saya merasa amat mengantuk, mata berat macam sekampit beras, pandangan kabur macam cuaca berkabus dan perut asyik nyanyi lagu Ring Ding Dong lapar, saya pun pergi ke gerai-gerai jual makanan kat depan hostel lepas turun dari bas. Pergi gerai nasi kukus. Masa tu dah pukul 1. Makcik yang jual nasik lauk kata nasik dia dah habis, so terpaksalah pergi beli kat nasi kukus. Ramai jugak yang beratur, macam biasalah. Kalau tak ramai bukan gerai nasik kukus namanya. Saya pun turut beratur. Panasnya cuaca pada hari tu. Akak, cepat buat nasik saya...

Saya amat menjaga pandangan pada masa tu. Haha! Nak kata saya suka cuci mata la tu! Takdelah, biasanya saya suka tengok-tengok sekeliling, mana tahu ada yang kenal ke,  boleh tegur-tegur. Kalau ada laki handsome, boleh cuci mata. Boring-boring masa menunggu. Keh keh keh. Tapi haritu saya tak pandang siapa-siapa pun. Saya fokus kat kuali yang tengah goreng ayam dan pandang akak nasik kukus tu dengan harapan dia faham pandangan cepat-buat-nasi-saya-panas-ni-kak-saya-lapar-ni. Telinga pun tak fokus jugak. Kalau ada apa-apa bunyik memang diabailah masa tu. Lapar punya pasal.

Entah tiba-tiba pada satu saat tu, telinga saya tiba-tiba je terfokus. Dan perkataan yang saya tangkap ialah:
"Dia tak nampak ke?"
"Dia tak perasan weh!"

Lebih kurang camtu la.. tak ingat sangat apa ayatnya. Kan saya blur masa tu. Saya pun toleh la ke kiri, nak tengok, siapalah yang tak perasan orang tu. Tengok-tengok kawan saya rupanya! Diorang cakap pasal saya!



Ada dua orang. Salah seorang tu senior saya. Wu malunya. Padahal berdiri betul-betul sebelah saya. Saya terus tegur dan mintak maaf. Hahaha. Rasa lawak pun ada. Biasa kalau saya pandang-pandang, bukak mata besar-besar, tak pernah nak jumpa orang dikenali. Bila tak pandang ada pulak.

"Tak nampak sebab pakai helmet kot" kata senior itu. Memang dia pakai helmet. Hahaha.. Sorry senior. Hari tu, saya memang tak de nak perasan siapa-siapa. Terbayang katil je. XD

Nasib baik saya toleh, kalau tak mesti kena cop SOMBONG. Saya tak sombong. Cuma mengantuk. he heh.

No comments:

Post a Comment

Do you have something to say?