Tuesday, July 26, 2011

Budak umur 9 tahun yang tabah

Semalam aku menonton Star King di channel OneHD. Pukul 6.30 p.m. Sebenarnya aku tak tahu pun ada Star King masa tu, aku tengah berfacebook+bertwitter+berSWM etc etc. Kat office tak boleh bukak facebook so aku pun facebook la mana tau ada orang komen gambar aku ke komen status aku ke apa2 ke. Kemudian masa aku scroll down kat Wall facebook tu, aku nampak OneTV Asia post sesuatu, dan suatu perkataan menarik minat aku kat post tu. SHINee. Heheh. OneTV Asia post kata ada SHINee, etc etc (tak ingat yang lain haha) ada kat StarKing pukul 6.25 petang tu. Aku tengok jam masa tu dah 6.30 alamak dah terlepas 5 minit! Mana tau ada Onew ke..Ada Taemin ke? Ada Minho ke ada Key ke ada Jjong ke? Aku pun terus bergegas bukak TV. Aku pun scan artis2 yang duduk kat kerusi artis2 tu. Scan Onew. Takde. Oh. Ada Key. Yeayy. ^.^


Yang awal2 tu tunjuk ada budak tu terror mengingat/menghafal. Dia boleh hafal nombor pi. Pi. yg 3.14 lalala tu. Aku pun tak ingat nombornya. Dia boleh hafal sampai berapa ribu nombor entah. Lepas tu boleh cakap nombor tu ikut susunan dengan betul. *ternganga kagum* Gila hebat! Siap kalau tanya.. nombor kat baris M, lajur G (hafal ikut kotak) pun dia boleh bagitahu nombor berapa kat koordinat tu dengan betul. Tercabar aku. Nak hafal pi yang tulis kat kalkulator tu pun aku tak lepas. Ni dia boleh tahu lokasi2 nombor2 tu kat mana pulak. *tabik spring*

Lepas budak tu ada tunjuk pasal budak kecik umur 9 yang jadi promoter untuk kedai kuih beras milik mak dia. Yeah dah masuk tajuk. hehe. Meriah gila budak tu dok promot. Petah berkata2. Siap nyanyi2, joget2, beraksi lincah atas pentas macam Super Junior buat performance. Padahal promot kuih beras je pun. Memang sangat beria la budak ni. Aku pelik tengok kenapa dia beria sangat. Siap bagi kuih beras dia untuk artis2 rasa. Ho Dong (MC) tak dapat satu. Dia tanya kenapa dia tak dapat. Budak tu kata, kalau awak makan macam mana awak nak bercakap? Awak kan MC (dalam bahasa sopan la.. aku terjemahkan dalam bahasa yang aku faham je :p )

Hodong ahjusshi pun temuramah budak tu,
Hodong: Siapa yang lantik awak jadi promoter ni?
Budak: saya yang lantik diri sendiri.
Hodong : awak dapat gaji berapa jadi promoter?
Budak: Tak dapat gaji pun. Saya buat ni supaya ramai orang datang kedai Mak saya. Saya tak nak Mak saya tutup kedai ni.

Dia yang dari awal happy go lucky tiba2 menangis. Aku terkejut. Omo! Budak...jangan nangis wuuu..

Hodong: Mak awak kerja dari pukul berapa?
Budak: Dari 7 pagi sampai 7 malam. Pagi-pagi Mak kena buat kuih beras lepas tu ada kena masukkan tangan dalam air sejuk etc etc *menangis lagi*
Hodong: Awak pergi sekolah, macam mana awak tolong mak awak?
Budak: Saya tolong malam2. Buang minyak dari mesin, buang sampah dari mesin etc etc.

Budak tu menangis on off on off. Terharu aku tengok. Rasa macam nak nangis jugak tengok dia. Aku rasa mesti budak tu sedih tengok Mak dia kena kerja keras nak operate kilang buat kuih beras tu. Mesti dia rasa macam "Omma..biar saya yang buat tu semua, Omma duduk je la depan TV tengok drama, biar saya settlekan semua ni"

Wah.budak umur 9 pun dah berfikiran matang macam tu. Hebat budak ni. Matang dari usia. Aku..pagi2 pun mak aku kejut. Apa2 kerja semua nak bersuruh. Heh. Bila nak berubah.

No comments:

Post a Comment

Do you have something to say?