Sunday, May 04, 2014

Bersenam di rumah


Bagi orang macam aku yang kerja waktu tak tetap & tak menentu ni, susah nak pergi gym. Alasan je ni, sebab ada gym kat club house area rumah tu. Free lagi tau sebab ada membership sebab residen. Bahaha. Belum cukup semangat nak drive pergi gym walaupun boleh sampai kurang lima minit. Nak naik basikal, basikal takde. Apa nak jadi, tak tahulah. Tapi takpe, sebab sekarang informasi boleh dapat hanya di hujung jari, personal trainer pun dah ada website sendiri, kita rujuk je website mereka. Saya suka rujuk Instagram Kevin Zahri http://instagram.com/kevinzahri , dia selalu jugak post tips & guides & video yang amat berguna untuk newbie yang amat jarang exercise macam saya ni. 
Siap ada post workout from home. Workout di rumah pun boleh. 

Yang series ni belum pernah buat lagi. Nampak sangat mencabar. Kena ulang tiga kali. Fuhhhhh! 

Yang ni baru buat tadi, tapi sekali je yang mampu. Penat oi. Yang biasa buat macam skipping & squats tu ok lah nak ulang-ulang. Crunches tu adoilahhhh. Plank apatah lagi. Tercabar kekuatan otot. Burpees tu boleh tahan lagilah. Mungkin lepas dah banyak kali buat baru boleh biasa. Alah bisa, tegal biasa. 

Paling kurang kalau takde masa nak workout macam ni aku buat skipping 10-20 mins & squats dalam 20 kali atau berapa2 kali sampai penat. Skipping 10 mins boleh bakat dalam 80+ kalori tau. So, rasanya kalau nak bakar macam banyak sikit buatlah dalam 20 minit skipping. Tapi kena ikut kemampuanlah. Haritu sebab geram perut masih buncit, aku skipping 25 minit. Lepas tu esok terus demam. Kesimpulannya, kena buat ikut kemampuan. 

Dari segi makan pula, dari awal N dah tegur cara pemakanan aku. Kurangkan makanan berminyak. Jangan makan banyak sangat. Makan kerap boleh tapi jangan makan banyak. Karang gemok. Hasil kajian di Google, kita ni kena makan lebih kurang 2000cal je sehari. Tetapi bukan semua orang 2000cal lah. Depends on apa kita buat juga kan. Kalau kerja banyak pakai tenaga, kenalah makan lebih. Dulu sebelum aku fitness-aware ni, aku dapati aku makan lebih 2000cal sehari. Pergh. Susah nak terima. Lepas tu aku tak exercise pun.  Patutlah macam ni badan kan. Ambil masa juga lah nak kurangkan pengambilan kalori sebab dah biasa asyik mengunyah. Lepas tu suka makan makan not healthy. Macam McD, KFC, Burger King. Memang ternak lemak lah jawabnya. 

Untuk mengawasi kadar pengambilan kalori aku dengan lebih sistematik, aku download app myfitnesspal dari Play Store. Sangat berguna. Family aku pun suka app ni. Senang nak bajet. Kalau kita sedar kita makan terlebih kalori, boleh pergi bersenam, bakar balik kalori lebih2 tu. Macam kalau tiba2 teringin minum air Chatime/ Starbucks (yang kalorinya menakutkan), balik rumah skipping la sampai peluh banjir lols.

Semoga dengan penemuan & pengetahuan ni akan dapat membantu kita hidup dengan lebih sihat. :D 


p/s: OK, I have never really put any specific requirement for a boyfriend before, but after hooking up with N whom has muscular, toned body, now I think I am attracted to muscular guys. :3 XD I think guys with toned body are concious about their health & they are really particular about taking care of their body, so that's a really good point. 





No comments:

Post a Comment

Do you have something to say?