Friday, February 19, 2010

Sabtu datang lambat pun takpe!

Malam semalam, sedang saya membasuh pinggan mangkuk, sudu, gelas, cawan, kuali di dapur sambil menyanyi lagu Dynamite...eh..baru teringat tak boleh nyanyi di dapur...tapi tak pelah...(+_+) Mak datang ke bilik makan di sebelah dapur dengan berlari-lari anak penuh keriangan. Saya memandang Mak dengan pandangan biasa bila Mak membuat aksi dramanya(Mak memang suka berdrama kannn).
Mak membuka peti sejuk dengan penuh teruja dan mengeluarkan Paste Mi bandung yang baru dibeli di pasar tani atau pasar malam saya tak ingat. Saya juga tak berapa ingat sebiji-sebiji dialog yang kami ungkapkan tapi lebih kurang begini:

Mak: Tak sabar nak buat Mi bandung!!! (sambil buat muka yang sangat teruja)
Afiq: Bila Mak nak buat?(dengan nada mak-hari-ini-hari-khamis-esok-jumaat-hari-sabtu-angah-balik)

Mak berfikir sejenak kemudian membuat senyuman yang saya sudah tahu maknanya. Saya akan kembali ke hostel di Melaka pada esok dan kalau Mak nak masak mi bandung itu hanya tinggal hari ini dan esok. Hari ini Mak hanya akan pulang pada jam 5, dan pagi esok pula sekolah ada buat gotong-royong. Nipis harapan atau tiada langsung harapan untuk saya makan mi bandung buatan Mak. Ya, senyuman manis yang Mak lontarkan kepada saya itu bermaksud angah-kesian-tak-dapatlah-awak-nak-makan-mi-bandung-ini!

MAK! NAK JUGAK MAKAN MI BANDUNG ITU!!


Sekejap je dah Jumaat. Esok Sabtu. Balik hostel. Huh. Sabtu....biar lambat asalkan selamat OK! Take your time!

4 comments:

Do you have something to say?