Tuesday, May 27, 2014

Mari menuju ke rambut sihat

Assalamualaikum,

Sebab gaji bulan lepas keretaku dimanjakan umpama aku ni petik duit dari pokok, jadi gaji bulan ni aku pula nak dimanjakan. SEBAB bulan ni bulan birthday aku, jadi aku kenalah dimanjakan!Yang tak bestnya aku kena kerja masa birthday aku, dan nak tunggu cuti untuk celebrate macam lama sangat je, jadi aku awalkan sambutan untuk diriku. Shawl dah dapat, kereta dah basuh (lepas dua bulan busuk, sorry sayang) , dan aku tambah lagi satu luxury. Rawatan rambut.

Aku tak pernah lagi buat rawatan rambut sebelum ni sebab peruntukan tak ada untuk memanjakan diri macam ni kan. Lagipun bukan selalu, bukan tiap hari aku pergi salon nak manjakan rambut, dengan kekangan kemalasannya lagi. Tapi sebab nak cantik, apa salahnya kita melabur sikit. Bukannya untuk orang lain pun, untuk diri sendiri. Untuk masa depan juga kan. Aku plan mula2 nak buat rawatan rambut & facial, tapi sebab first time buat, so aku tangguh facial treatment lainkali. Maybe next month. Nak cantik pun kena fikir bajet ye.

Perkara pertama yang hair stylist/dresser (tak tau nak panggil apa) buat bila kita dah duduk kat kerusi lepas cakap nak buat hair treatment, ialah, dia akan scan kepala kita, terutama kulit kepala, nak tengok tahap berapa kroniknya kesihatan kulit kepala kita. Dia akan scan guna suatu alat macam microscope fungsinya, dan bila kita tengok apa yang dia tengok di skrin, sangatlah geli & memalukan pun ada. Walaupun aku shampoo rambut almost everyday. T_T  Kan kalau kita beli shampoo, dia ada jenis2 macam oil control, dandruff control etc, dan kalau kita tengok bawah kanta tu, terserlahlah minyak & dandruff dengan begitu besar dan geli yang buat aku nak cepat2lah buat treatment T_T Kata hairstylist tu lagi, 9/10 penduduk Malaysia mengalami masalah kulit kepala berminyak/kelimumur. Yang 1/9 tu bukan bermaksud rambut dia healthy, tapi katanya dia belum lagi ada masalah tu, tunggu masa je. 

Antara perkara yang dilakukan oleh hairstylist/dresser tu ialah treat rambut kita, guna shampoo special, dan massage scalp sampai keluar semua tok-nenek yang ada di kulit kepala yang kita tengok ngeri bawak mikroskop tadi. Pastu basuh rambut, pastu treat lagi, guna special oil yang aku belum mampu nak beli. Maybe next time. So lepas dah treatment & basuh2 semua, kita check scalp kita, dah takde/berkurang dah minyak & dandruff tu. Gembiralah kita scalp kita dah bersih. Sekarang tinggal nak maintain je. 

Tak pasti ada kedai lain yang tawar harga lebih murah tapi tadi aku dicharge RM80. Puas hati lah sebab siap dapat back massage lagi, jimat duit aku dari pergi massage. Tengoklah punya ngada birthday girl ni, semua nak buat dalam satu masa kan, macam cop duit. Hm. InsyaAllah. =)

No comments:

Post a Comment

Do you have something to say?