Friday, August 27, 2010

Kisah di kampung

Minggu ni saya balik kampung lagi! Saya balik dua kampung, satu di Tampin; lagi satu di rumah manis rumah di Bangi. Buat pertama kali semenjak dah pandai balik sendiri, Abah datang jemput kat rumah sewa! Woohoo!! Memang gumbira habislah. Kebetulan Melaka ni on the way je nak pergi Tampin tu, jadinya bolehlah nak jemput. Kalau tak, takdenye..heh heh. Tq Abah, you're the best!



Sebelum tu nak bagitau, memandangkan hati masih tak berapa nak puas gagal cari buku Fiber Optic dan IPv6 pada kunjungan ke perpustakaan tempoh hari, maka minggu lepas *tak ingat hari apa* pergi lagi library nak cari jugak buku-buku tu. Tengok satu-satu buku kat rak. Belek mana-mana buku yang rasa macam ada kaitan. Tak ada jugak! Kecewa wajib ada sebab penat jalan+dongak+fokus tengok tajuk buku-buku tapi saya tak balik tangan kosong. Tengok apa saya jumpa.........



tadaaa....~~ buku terakhir Harry Potter! Akhirnya kita bersua! =')


OK. Saya tahu saya agak ketinggalan zaman. Fanatik HP yang lain semua dah habis baca, dah tahu apa ending dia, dah nangis-nangis *ada part sedih ke?* dah habis demam HP, saya baru je jumpa buku ni. Saya memang minat buku HP tapi mungkin tak sefanatik peminat-peminat fanatik yang berpusu-pusu beratur nak beli buku ni bila mula-mula dijual. Mak saya belikan buku ni bila demam HP dah habis. Senang nak ambil dan bayar. Tak ramai orang. hahah. Setakat ni, termasuk saya, baru tiga orang pinjam buku ni. Kulit luar dia pun dah koyak. Fuyoh..baru tiga orang pinjam, kulit luar dah koyak! Mantap~




Next story:

Minggu lepas saya ada pergi majlis berbuka di Masjid UTeM. Boleh tahan ramai jugak yang datang nak makan free. Yang pentingnya, saya kagum tengok bekas makanan dia. Biasanya orang taruk dalam polistrene, yang ni dia taruk dalam tray plastik.


Tiada sudu diberi.
Kalau anda, bagaimanakah caranya anda nak ceduk kuah kari itu? (10m)




Berbalik kepada balik kampung tadi. Balik kampung memang best. Makan best, tidur lepas nyamuk takde best, tidur masa hujan lebat best. Tapi yang tak bestnye, diriku yang lurus tak bertempat ni telah dikenakan oleh Abah pada suatu petang.


Situasi: Afiq terperasan sesuatu yang pelik di luar. Rumput ada yang warna perang dan ada yang warna hijau. Macam belang-belang pelik. Musykil.


Terjemahan pemandangan dari minda kepada lukisan yang tak berapa menjadi. =.=!



Afiq: Aik, kenapa rumput tu warna macam tu?
Abah: Tak perasan ke semalam?
Afiq: Tak perasan pun semalam! Kenapa dia macam tu?

Abah buat ekspresi kagum lalu memanggil Mak.

Abah: Ijan! *panggilan Abah kepada Mak* Tengok Afiq ni tak tahu kenapa rumput tu jadi macam tu!?

Afiq kehairanan. Aku ada tertinggal kereta api ke? fikirnya.

Abah: Rumput tu jadi macam tu sebab ada musim. (Abah berkata penuh yakin). Dia ada musim luruh. Kat kampung ni je ada macam tu.

Afiq mengangguk faham. Oh....ada musim rupa-rupanya rumput kat kampung, baru aku tahu.


Setiap info yang memusykilkan itu diterima bulat-bulat. Nak-nak Abah yang bagitau. Kalau Along ke yang bagitau, susah jugak nak diterima akal.


Tak lama lepas tu Abah gelakkan aku. Aku dah tertipu. Warna coklat tu sebab racun. Bukan sebab musim luruh. Adoi. Tak tahu kenapa tiba-tiba lurus benar diriku petang tu.




~Sekian~


moral: banyakkan baca pengetahuan am ya rakan-rakan..

2 comments:

Do you have something to say?